تبلیغات
راهبرد پیمایش - خلاصه طرح پژوهشی راهبرد(۱)

آدرس: کارگر شمالی بالاتر از پمپ بنزین امیر آباد نبش کوچه لاله پلاک 2 طبقه دوم
تلفن:88630251-88630252-88632220
راهبرد پیمایش
لینک های جامعه شناسی (73)
لینک های جامعه شناسی (73)
سایت جامعه شناسی (116)
کتاب های جامعه شناسی (108)
مرکز جامعه شناسی (39)
نشریه جامعه شناسی (53)
جامعه شناسی در یاهو (39)
وب جامعه شناسی (46)
شاخه های جامعه شناسی (56)
جامعه شناسی معرفت (36)
انجمن جهانی جامعه شناسی (28)
جامعه شناسی علم (31)
انجمن جامعه شناسی ایران (65)
مقالات جامعه شناسی (201)
جامعه شناسی عمومی (43)
مقدمه ای بر جامعه شناسی (62)
جامعه شناسی (47)
تحقیقات جامعه شناسی (97)
پژوهشهای جامعه شناسی (91)
علوم اجتماعی یونسکو (27)
کتابخانه مجازی جامعه شناسی (103)
جامعه شناسان بدون مرز (25)
جامعه شناسان سیاه پوست (23)
جامعه شناسان فعال برای زنان (70)
اطلاع رسانی علوم اجتماعی (29)
شبکه تحقیقات علوم اجتماعی (40)
شورای تحقیق علوم اجتماعی (35)
قطب جامعه شناسی (28)
ورودیهای جامعه شناختی (27)
منابع تحقیقات علوم اجتماعی (62)
مقالات علوم اجتماعی (140)
پروفسور جامعه شناسی (55)
مخزن داده های علوم اجتماعی (43)
تحقیق جامعه شناسی آنلاین (74)
بحث ونظردر علوم اجتماعی (32)
مقاله های جامعه شناسی (270)
بزرگان جامعه شناسی (85)
جامعه شناسی علم (67)
جامعه شناسی دین (64)
جامعه شناسی روستایی (49)
راهنمای جامعه شناختی (22)
جامعه شناسان مشهور (47)
نشریه كیفی جامعه شناسی (49)
جامعه شناسی اروپایی (43)
سایت های جامعه شناسی
جامعه شناسی معرفت
مکاتب جامعه شناختی
برترین های جامعه شناسی
روش تحقیق درجامعه شناسی
انجمن جامعه شناسی در اروپا
جامعه شناسی شمال اروپا
جامعه شناسی دین
حوزه های جامعه شناسی
فهرست جامعه شناسان
همه لینکها
ارسال لینک
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                              چكیده طرح پژوهشی

«بررسی و فراتحلیل نقش و جایگاه تربیت بدنی و ورزش در گذران اوقات فراغت»

 مشخصات طرح:

کارفرما: وزارت آموزش و پرورش.

سال خاتمه: ۱۳۸۲

مجری طرح: دکتر غلامرضا غفاری

همکاران اصلی طرح: دکتر کرم حبیب پور- رضا صفری شالی - احمد گنجی

طرح پژوهشی «بررسی و فراتحلیل نقش و جایگاه تربیت بدنی و ورزش در گذران اوقات فراغت» عنوان تحقیق حاضر می‌باشد كه در سه فصل اصلی مطابق با شرح زیر تنظیم شده است: در فصل اول طرح مسئله تحقیق شامل بیان مسئله، سئوالات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق مورد بحث و مداقه قرار گرفت. در خصوص روش‌شناسی تحقیق نیز كه در همین فصل آمده است، باید گفت كه روش مورد استفاده در این تحقیق روش پیمایشی می‌باشد كه در این روش جهت جمع‌آوری داده‌ها، از رایج‌ترین تكنیك جمع‌آوری داده‌ها یعنی پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، كلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع راهنمایی و متوسطه سراسر كشور می‌باشد كه از این تعداد، 4000 هزار دانش‌آموز (بصورت برابر 2000 پرسشنامه مخصوص دختران، 2000 پرسشنامه مخصوص پسران) بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. شیوه نمونه‌گیری در این تحقیق بدین منوال می‌باشد، كه براساس دو متغیر سطوح توسعه‌یافتگی و پراكندگی جغرافیایی، كل استانهای كشور به شش طبقه تقسیم گردیدند. و در ادامه، از میان هر طبقه یك استان بر حسب نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. استانهای انتخابی عبارت بودند از، تهران، آذربایجان شرقی، كرمان، اصفهان، مازندران و كردستان.

بدین ترتیب برای هر استان، به غیر از استان تهران، 648 پرسشنامه اختصاص پیدا كرد. اما برای استان تهران، بخاطر حجم زیاد جمعیت تعداد 760 پرسشنامه اختصاص یافت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز پس از جمع آوری پرسشنامه ها، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS، بانك اطلاعاتی داد‌ها تشكیل و آزمون‌های لازم  بكار گرفته شد.

 در فصل دوم نیز، ادبیات تحقیق به همراه فراتحلیل مطالعات پیشین پیرامون موضوع آورده شده است. ادبیات تحقیق شامل مرور ادبیات تجربی داخلی (مطالعات و تحقیقات صورت‌گرفته توسط محققان ایرانی پیرامون گذران اوقات فراغت و نقش تربیت بدنی و ورزش در آن) و مرور ادبیات تجربی در خارج از كشور می‌باشد كه به مطالعاتی چون ریسمن و دنی (1954)، ساتون- اسمیت و همكاران (1963 و 1970)، كنیون (1968)، شریف (1969)، استون (1969)، كنیون و گروگ (1970)، شفر(1971)، تپری (1971) و غیره پرداخته شده است.

چهارچوب نظری، بخش دیگر تحقیق حاضر می‌باشد كه در این بخش به نظریاتی كه پیرامون اوقات فراغت و نقش ورزش داد سخن داده‌اند، اشاره شده است.

با توجه به رویكرد انتخابی مطالعه حاضر، كه رویكرد و دیدگاه جامعه‌شناختی بوده است و در فصل دوم گزارش نیز شرح تفصیلی آن همراه با تئوریهای مربوطه گذشت، اشاره شد كه كاركردگرایان با نگاه كاركردی به ورزش، اغلب ورزش را با سایر نهادهای اجتماعی همچون خانواده، آموزش و پرورش و دین مقایسه كرده‌اند. به‌واقع، دیدگاه كاركردگرایی به نقش ورزش در اجتماعی‌كردن افراد نگریسته و بر آن است تا به طروقی كه از رهگذر آن ورزش به رشد فردی و حفظ نظم اجتماعی در تمامی سطوح تعامل كمك می‌كند، پی ببرد. این رهیافت بر این عقیده است كه ورزش از چند طریق زیر به جوامع كمك می‌كند: 1) كمك به حفظ الگو و مدیریت تنش؛ 2) كمك به برقراری انسجام و یكپارچگی؛ 3) مساعدت به نیل به اهداف؛ و 4) كاركرد انطباقی ورزش. در نهایت اینكه، آن نگاهی كه دیدگاه كاركردگرایی به ورزش و درگیری ورزشی دارد، نگاه به آن از دید ثمربخشی مثبت و منحصر به فرد آن است.

در مورد دیدگاه تضاد نیز عنوان شد كه این دیدگاه اعتقادی به كاركرد و ثمربخشی مثبت ورزش و درگیری ورزش نداشته، و در مقابل به مشكلات مترتب بر ورزش اشاره كرده و به عوامل اقتصادی، نابرابری طبقات اجتماعی و نیازهای موجود در تغییر ساختار واقعی ورزش توجه دارد. این نظریه‌پردازان بر این باورند كه مشكلاتی كه در ورزش وجود دارد، به دلیل آن است كه قدرت در دست افرادی كه ورزش می‌كنند، نیست. در نهایت، این نظریه‌پردازان از توسعه و رشد ورزش‌های تماشاگرپسند جلوگیری نموده و بازیهایی كه برای خود ورزشكاران مفید می‌باشند، تشویق می‌كنند، آنها منافع مادی را از ورزش حذف و بر انجام خود ورزش تأكید دارند.

نظریه‌پردازان انتقادی بر این عقیده پایبند است كه ورزش بیش از همه بازتابی است از جامعه. مطابق با این تئوری، توسعه ورزش هیچاه به شیوه‌ای منظم و عقلایی صورت نگرفته و هیچ قواعد ساده‌ای برای تبیین را به بین ورزش و جامعه وجود ندارد. در عوض، ساختار و سازمان ورزش در هر جامعه برحسب روابط پیچیده و اساساً رو به تغییر داخل و میان گروههایی كه میزان‌های متفاوتی ازقدرت و منابع را در اختیار دارند، فرق دارد. این نظریه‌پردازان برآنند تا بدانند كه چگونه و چه موقع ورزش به مكانی جهت ترغیب شیوة نگاه و تفسیر مردم نسبت به جهان اجتماعی اطراف تبدیل می‌شود.

و در فرجام، اشاره شد كه نظریه تعامل‌گرایی به بررسی این مسئله می‌پردازد كه چگونه مردم معانی و هویت‌های مرتبط با مشاركت ورزشی را توسعه می‌دهند و چگونه این معانی و هویت، از رفتار و روابط آنها با دیگران خبر می‌دهند. در كل، تئوری تعامل گرایی نمادی پیشنهاد می‌كند كه درك ورزش‌ها مستلزم درك معانی، هویت‌ها و تعامل مرتبط با توسعه ورزشی می‌باشد.

در ادامة تحقیق به بررسی فراتحلیل مطالعات انجام‌گرفته در حوزه نحوه گذران اوقات فراغت با تأكید بر جایگاه ورزش در آن قسمت عمده فصل دوم تحقیق حاضر را دربرمی‌گیرد كه در آن، ضمن مقدمه‌ای در معرفی فراتحلیل، به بررسی اهداف مورد نظر در فرا تحلیل، روش مورد استفاده، جامعه آماری، روش‌ها و ابزار جمع آوری داده‌ها و اطلاعات، تكنیكها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در فراتحلیل حاضر می‌پردازد.

در نهایت در فصل سوم نیز، یافته‌های حاصل از جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات تحقیق در غالب جداول توصیفی و تحلیلی به همراه تفاسیر آنها آورده شده است. در بخش توصیفی، سعی شد یافته‌های بدست‌آمده به صورتی ارائه شوند كه سؤالات پرسشنامه به تفكیك استانهای شش‌گانه باشد و در بخش تحلیلی، متناسب با فرضیات تحقیق، از آزمون «استقلال» برای وجود یا عدم وجود رابطه معناداری و آزمون همبستگی «كرامرز وی» (به دلیل ماهیت اسمی متغیر وابسته تحقیق) برای تعیین شدت وجود رابطه و تعیین میزان همبستگی بین دو متغیر استفاده شد. در ادامه، یعنی در بخش حاضر، به بخش دوم از فصل سوم، یعنی قسمت بحث و نتیجه‌گیری و در نهایت ارائه پیشنهادات لازم براساس موضوع، چارچوب نظری و یافته‌های تحقیق می‌پردازیم. البته ابتدا لازم به ذكر است كه در این قسمت در هنگام بحث و نتیجه‌گیری از نتایج و یافته‌ها، استناد آماری به نتایج تحقیق را نیز به منظور تكمیل بحث از نظر دور نخواهیم داشت.

                                         مدیریت پژوهش راهبرد پیمایش

 

 




نوشته شده توسط راهبرد پیمایش در یکشنبه 21 آبان 1385 و در 12:11 ب.ظ [+]
تعداد نظرات ارسالی این پست :       ارسال نظر       آخرین ویرایش:دوشنبه 30 شهریور 1388 11:49 ق.ظ


به نظر شما بهترین راه برای جذب بازدید کنندگان وبلاگ چیست؟